Friday 3 January 2014

Kalau nak membantah... Biar yang dewasa... Anak-anak jangan dilibatkan...Mereka ada misi tersendiri untuk meneruskan perjuangan kita...


Menurut psikologi mengenai penglibatan anak-anak didalam arena politik amat membahayakan keselamatan mereka dari segi kekerasan dan juga rusuhan. 

Anak-anak sepatutnya tidak boleh melihat dan belum waktunya melihat kekerasan kerana tidak baik untuk perkembangan mentalnya.

Menurut psikologi lagi, anak-anak yang pernah atau terbiasa melihat kekerasan akan dipengaruhi cara pengambilan keputusan yang dilakukannya seperti yang dilihatnya.

Jadi, mental anak akan terbentuk dengan cara pengambilan keputusan harus seperti dengan kekerasan, sebab tindakan kekerasan yang pernah dilihatnya akan memengaruhi tindakan dan akal fikirnya.

Namun, golongan remaja harus diberikan perhatian dan bimbingan yang betul oleh pihak-pihak yang tertentu (bukanya merosakan pemikiran mereka). Selain itu, para remaja juga harus mendapatkan jaminan keamanan yang menjadi tanggungjawab parti politik.

Ia menjelaskan sebenarnya penglibatan golongan remaja harus dilakukan kepada mereka yang sudah umur untuk mengundi dan mempunyai hak untuk memilih mana-mana parti politik agar hasilnya lebih efektif.

Pendidikan politik memang perlu didedahkan sedari awal kepada rakyat supaya rakyat bijak memilih...
Kalau nak membantah... Biar yang dewasa... Anak-anak jangan dilibatkan... Mereka ada misi tersendiri untuk meneruskan perjuangan kita...

No comments :

Post a Comment