Tuesday 22 April 2014

JPNIN Cadang Anjur Dialog Perpaduan Nasional Antara Parti Politik Tahun Ini


KUANTAN, 20 April (Bernama) -- Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional(JPNIN) berhasrat mengadakan satu dialog tertutup antara pemimpin politik di negara ini dalam usaha mempertingkat agenda perpaduan nasional.

Ketua Pengarah JPNIN Datuk Azman Hassan berkata cadangan itu yang sudah mendapat kelulusan kabinat akan dilaksana tahun ini dengan disertai semua pemimpin politik sama ada dari parti kerajaan atau pembangkang.

"Tiada parti politik yang dipinggirkan dalam dialog itu, termasuk pembangkang, yang turut menjadi sebahagian wacana berkenaan kerana usul mereka juga akan diguna pakai dalam menyelesaikan isu perpaduan," katanya kepada pemberita selepas menutup Seminar Rukun Tetangga peringkat negeri hari ini.

Beliau berkata menerusi dialog itu, yang turut mendapat kerjasama Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional, sesi perbincangan dan pembentangan cadangan yang difikir boleh mempertingkat penyatuan di peringkat nasional akan diadakan.

Terdahulu, dalam ucapannya, Azman berkata isu dan cabaran perpaduan paling utama ketika ini adalah membabitkan agama, termasuk penggunaan kalimah Allah dan perkauman yang pernah dibangkit pembangkang.

Justeru, katanya, kerajaan berusaha melaksana pelbagai langkah termasuk mengadakan dialog dengan kumpulan dan badan bukan kerajaan (NGO) agama di negara ini, selain terus membantu mempertingkat perpaduan melalui pengukuhan kawasan rukun tetangga (KRT) dan skim rondaan sukarela (SRS).

"Sehingga kini, sebanyak 400 KRT dan 500 SRS diwujudkan dengan jumlah anggotanya masing-masing 6,597 dan 4,136 orang dengan penambahan 32 pegawai perpaduan untuk memantau aktiviti yang dilaksanakan," katanya.

- BERNAMA

No comments :

Post a Comment